Wat zouden zij doen?
Nieuwe inzichten in hoe burgers brede welvaartseffecten afwegen: Resultaten van twee experimenten van de Vervoerregio Amsterdam.
7.400 inwoners geven een advies over belangrijke keuzes rond het spoor tussen Leiden en Dordrecht en de stationsgebieden
Bijna 4.000 medewerkers van Amsterdam UMC hebben via een PWE-raadpleging advies gegeven over het verduurzamen van hun woon-werkverkeer. Er is brede steun voor het stimuleren van ov, fiets en thuiswerken. En er moet aandacht zijn voor de rechtvaardigheid van maatregelen.
In september en oktober 2023 deden meer dan 3.200 Eindhovenaren mee aan een PWE-raadpleging over de opvang van vluchtelingen. Opvallend is de eensgezindheid: zowel inwoners die positief als negatief tegenover vluchtelingen staan hebben dezelfde prioriteiten.
Hoe zouden Nederlanders zelf het zorgbudget verdelen? Bijna 3.000 Nederlanders gaven advies in een PWE-raadpleging. Dit is de eerste keer dat is onderzocht of de hoogte van de eigen bijdrage invloed heeft op de keuzes van deelnemers over het totale zorgbudget.
Bijna 7.000 inwoners van de provincie Utrecht adviseerden een burgerforum over de (on)wenselijkheden van windenergie. Voor- en tegenstanders van windenergie blijken het grotendeels eens over de criteria voor windlocaties.
Voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht Populytics met een PWE-raadpleging welke doelen Nederlanders belangrijk vinden voor het milieubeleid. Hun voorkeuren staan aan de basis van het nieuwe Nationaal MilieuProgramma.
Bijna 8.000 Nederlanders hebben minister Jetten geadviseerd over het energiesysteem van de toekomst middels een PWE-raadpleging. Op dit moment hechten zij veel waarde aan zo veel mogelijk onafhankelijkheid van het buitenland.
Ruim 11.000 Nederlanders adviseren de overheid over de Lelylijn.
De gemeente Vijfheerenlanden onderzoekt de mogelijkheid om windturbines neer te zetten. Een keuze die forse consequenties kan hebben voor de inwoners. Daarom vroeg de gemeente aan Populytics om uit te zoeken welke keuzes inwoners zouden maken bij de dilemma’s rond windenergie.
De verhoudingen binnen de Omgevingsraad Schiphol (ORS) zijn ernstig verstoord als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ons benadert. In de ORS komen alle partijen die met Schiphol te maken hebben bij elkaar. Maar vooral voor omwonenenden kunnen de voorzieningen voor participatie en informatie beter. We ontwierpen een PWE-raadpleging om inzichten te genereren als basis voor verdere stappen.
Wanneer is iemand – medisch gezien – in staat om veilig auto te rijden? De regeling over medische rijgeschiktheid bestaat al een tijdje. Tijd voor een herijking, vond het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In onze PWE-raadpleging adviseerden meer dan 6.500 Nederlanders het ministerie.
De PWE methode wordt vaak ingezet om de ideeën, voorkeuren en waarden van burgers en omwonenden te onderzoeken. Maar digitale participatie is ook zeer geschikt voor kleinere raadplegingen. Ook binnen bedrijven en organisaties! Zo wilde de organisatie ’s Heeren Loo de bedrijfsstrategie vernieuwen. Via onze PWE methode konden directieleden en andere stakeholders op een laagdrempelige manier meedenken.
Súdwest-Fryslân wil haar energiegebruik verduurzamen. De gemeente schakelde ons in om uit te zoeken wat haar inwoners belangrijk vinden in de energietransitie. Het ontwerpen van onze raadpleging deden we samen met 40-50 burgers. Normaal doen we het ontwerpen met professionals, dus dit was ook voor ons nieuw! Het traject en onze wetenschappelijke methode waren succesvol. Het werd genomineerd voor de Galjaardprijs!
De overheid publiceerde op 1 april 2022 haar lange termijn coronastrategie. Hiervoor had de overheid informatie nodig over welke doelen Nederlanders willen bereiken met de strategie. De Gedragsunit van het RIVM ons gevraagd om een online raadpleging uit te voeren. Hierdoor kan de overheid beleid maken dat beter aansluit bij de behoeftes van burgers.
Momenteel gebruiken we de meeste spullen en grondstoffen maar één keer. Om duurzamer met de beperkte hoeveelheid grondstoffen en spullen om te gaan zijn er circulaire businessmodellen nodig. We maken dan bijvoorbeeld meer gebruik van gerecyclede of tweedehands spullen. Maar welke vormen van circulaire businessmodellen spreekt mensen meer of minder aan? Dat hebben we onderzocht voor Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Populytics onderzocht hoe verschillende maatregelen het online koopgedrag van mensen verandert. Nederlanders bestellen namelijk steeds vaker spullen via het internet. Dit heeft positieve, maar ook negatieve gevolgen. De overheid wil de negatieve effecten verkleinen en bewust koopgedrag stimuleren. Daarom willen ze niet alleen weten welke maatregelen werken maar ook welke mensen accepteren.
De overheid wil graag goed voorbereid zijn op verschillende ontwikkelingen van het coronavirus. Voor de Gedragsunit van het RIVM hebben wij onderzoek gedaan. We onderzochten welke coronamaatregelen Nederlanders wel en niet willen. Daarbij kregen ze ook de gevolgen van hun keuze ook te zien.
Veel Europese landen hebben afgesproken om meer te doen om klimaatverandering tegen te gaan. Ook Nederland. De regering zal moeten beslissen welke maatregelen zij gaan nemen om de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 te verlagen. Tweede Kamerleden hebben eerder aangegeven dat zij graag de samenleving hierbij willen betrekken.
Hoe creëer je een regionale energiestrategie die aansluit bij de wensen van je inwoners? Hoe kun je alle inwoners horen, ook die niet luid spreken? Precies hier ligt ons specialisme. Daarom vroeg Regio Foodvalley ons te onderzoeken wat de ideeën van hun inwoners zijn.